אני חושבת לגמור עם זה - איאן ריד - ביקורת

“אני חושבת לגמור עם זה” נשאר בגדר מחשבה

לרכישת הספר באמזון

לרכישת הספר בבוק דיפוזיטורי
buy the book from The Book Depository, free delivery
מותחן האימה הפסיכולוגי של איאן ריד מצליח לפספס פעם אחר פעם כשהוא מנסה לחדור למוחו של הקורא ולתמרן אותו למחוזות אפלים. האם יצליח להגיע לקו הסיום? ספוילר: לא.

לפני כמה שבועות ראיתי את הסרט “תברח” של הבמאי והתסריטאי ג’ורדן פיל. גיבורו של הסרט המבריק הזה (שהגדרתו כסרט אימה עושה לו עוול) הוא כריס, צלם שחור שנוסע לפגוש בפעם הראשונה את משפחתה הלבנה של החברה שלו. מה שקורה במפגש הזה שונה לחלוטין ממה שהוא והצופים מצפים לו. זה כל מה שאתם הולכים לשמוע ממני על הסרט הזה. משתי סיבות. אחת – ככל שתדעו פחות על הסרט הזה תיהנו ממנו יותר. שנייה – אני לא מבקר קולנוע. בשביל זה יש אנשים כמו תומר קמרלינג או נעמה רק.

אז למה בכל זאת אני מדבר כאן על סרט קולנוע, משובח ככל שיהיה? בגלל שלו ולספר “אני חושבת לגמור עם זה“, שעליו אני מתכוון לכתוב היום, יש לא מעט נקודות משיקות. גיבורת הספר נוסעת גם היא לפגוש בפעם הראשונה את משפחתו של בן הזוג שלה. גם כאן המשפחה גרה באזור כפרי מבודד, וגם כאן המפגש הזה גולש למקומות קריפיים למדי. אבל בעוד ש”תברח” מצליח למנף את כל הנקודות האלה ולבנות יצירה קולנועית מושלמת שיודעת לתמרן את הצופים ולשחק עם הראשים שלהם בצורה עדינה ובלתי מורגשת, “אני חושבת לגמור עם זה” מצליח לפספס פעם אחר פעם כשהוא מנסה לעשות את אותו הדבר בדיוק.

יהיו מי שיאמרו שההשוואה בין ספר לסרט אינה הוגנת, והם לא יהיו רחוקים מהאמת. לספר יש כוח רב יותר ביצירת אווירה מצמררת, כאשר הקורא צולל לתוך ספר מותח ושוכח מקיומו של העולם החיצון. היחידים שקיימים כרגע הם הספר והוא עצמו. סופר מתח מהוקצע, שיודע לשאוב את נשמתו של הקורא אל תוך המילה הכתובה, יכול להפיק מטעמים מהפגיעות שאדם חש בבדידות הספרותית שלו ולחדור לתוך הראש שלו תוך שהוא מעמיק את המתח וחורך אותו מבפנים. אבל איאן ריד הוא לא סופר מהוקצע. הוא אולי כותב מוכשר, שאכן הצליח לגרום לי לקרוא את חלקו הראשון של הספר בנשימה עצורה, אבל לו היה סופר מוכשר יותר, לא הייתי מרגיש מרומה כל כך כשהגעתי לסופו.

יש המון בעיות בספר הזה, ואם השעה לא הייתה מאוחרת הייתי יושב ומונה את כולן. אבל יש כמה שאני חייב לציין.

כמו סופרים רבים שגדלו על מול המסך הגדול, גם איאן ריד לוקה במחלת התסריטאות. בחלקים רבים מהדיאלוגים שלו ניכר שהוא דמיין כיצד ייראו על המסך, במקום לחשוב אם הם מסתדרים היטב על הדף הלבן. כך למשל הדיאלוגים הארוכים בין בני הזוג בחלקו הראשון של הספר, שהיו מצליחים אולי לעבוד על המסך הגדול, כשלצופה אין זמן להתעמק בהם ולהבין שמתחת לרובד הכאילו מתוחכם שלהם יושבים העתקים חיוורים של דברים שהיו חדשניים כשראינו אותם לפני שני עשורים בסרטים של הראשונים של קוונטין טרנטינו או רוברט רודריגז, אבל כשהקורא נתקל בהם על הדף הוא מבחין בקלות יתרה בזיוף שבהם.

אחת החולשות הגדולות ביותר של ספרים שנשענים על טוויסט מפתיע בסופם (מהזן שאני אוהב לכנות “סיפורי פואנטה”), היא שברגע שההפתעה הגדולה שבסופם ברורה מדי לקוראים לפני שהיא נחשפת, הספר מאבד את כל הערך שלו. עכשיו, אין לי שום דבר נגד סיפורי פואנטה. כמה מחברי הטובים הם סיפורי פואנטה. אבל רק בתנאי שהם מצליחים לשמור על הסוד שלהם עד הרגע האחרון. כמובן שהם צריכים להיות קונסיסטנטיים גם בקריאה שנייה, כדי שהקורא לא ירגיש מרומה. צריכים להיות רמזים מקדימים, או סימנים, או שלפחות לא יהיו סימנים שסותרים לחלוטין את ההפתעה הגדולה. כאן איאן ריד נופל פעמיים. ברגע שאני מצליח לנחש את ההפתעה הגדולה של הספר אי שם במהלך השליש השני שלו, כנראה שמישהו כאן עשה עבודה קצת רשלנית בשמירה על הסוד. אבל על זה אני עוד יכול לסלוח.

חטאו הגדול של ריד, וזה שאני לא יכול לסלוח עליו, בכך שהוא אפילו לא טורח לספק הסברים לחלק גדול מהעלילה. בעצם, כל החלקים שאמורים לייצר את האווירה המסויטת בספר מתגלים ככאלה שזה היה כל סך תפקידם. אין להם כל הסבר או סיבה או תועלת, ובעצם, אם נוריד אותם מהמשוואה, נקבל תרגיל בתסריטאות שדונלד קאופמן, אחיו הפחות מוכשר של צ’רלי קאופמן, היה יכול לכתוב כשהוא יושב מול מכונת הכתיבה ומוחה זיעה מעל למצחו.

צלצול טלפון אחד וגם הוא מפסיק לצלצל באמצע.

אני חושבת לגמור עם זה / איאן ריד / הכורסא הוצאה לאור / מאנגלית: יואב כ”ץ

אני חושבת לגמור עם זה - איאן ריד

נ.ב.
כמה מילים לעורכי הספר. יש דברים שאתם לא צריכים לכתוב אף פעם על כריכה של ספר אם אתם רוצים שייקחו אתכם ברצינות. המשפט “אתם תפחדו. אבל לא תדעו מדוע…” הוא אחד מהם

קראו גם:
זאת הדרך לכתוב אימה אמתית
עוד קצת על ספרות וקולנוע
עכשיו, הנה משפחה מפלצתית קצת יותר לטעמי

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

אולי תאהבו גם:

כתיבת תגובה

לרכישת הספר באמזון

לרכישת הספר בבוק דיפוזיטורי
buy the book from The Book Depository, free delivery

שמרו על קשר

מחסום כתיבה

מחסום כתיבה הוא מצב שבו סופרים, משוררים או כותבים אחרים חשים קושי ליצור ולכתוב. כל כותב נתקל במחסומי כתיבה, אך כאשר המחסום נמשך זמן ארוך, הרי שהוא משמעותי ליצירה, מפריע לה ועלול לפגום בה באופן מכריע. מחסום כתיבה הוא מחסום פנימי, רגשי ולא משהו חיצוני.

Writersblockg.com © 2010-2019 Writer's Block

סגירת תפריט
דילוג לתוכן
מה, לא הצטרפת עדיין למועדון הקריאה שלנו?
זה לוקח רק שנייה, ואנחנו מבטיחים לא להציף את תיבת הדואר שלכם.
It's about time you'll join our book club
It only takes a second and we promise not to spam your inbox
תמכו בבלוג
עזרו לאתר להמשיך ולהתקיים ותהנו מ:
  • מקום של כבוד בגן עדן
  • גישה חופשית לתכני האתר
  • כן, הגישה חופשית גם ללא תרומה
  • תחושה עצומה של סיפוק עצמי
*התמיכה באתר אינה מוגבלת לחברי המערכת ובני משפחותיהם
ההופעה באינדקס החנויות הפרטיות אינה כרוכה בתשלום וכך תישאר לעד.
רשימה זו הוקמה ללא מטרות רווח כשירות לציבור אוהבי הספר.
תמכו ביצירה עצמאית!
תרומה של דולר אחד תוכל לעזור לאתר להמשיך ולהתקיים (כן, פחות ממחיר של כוס קפה)
Support Independent Media
A donation of only one dollar could help the site continue working. yes, less than the price of a coffee mug

עשו טעויות מדהימות ומפוארות

הציטוט השבועי
מתעדכן בכל יום ראשון
מגזין הספרות "מחסום כתיבה" נותן לכם את הספר "מחשבות סרק של הולך בטל" במתנה
אני מאשר/ת קבלת עדכונים במייל מהאתר, לרבות חומר פרסומי. תמיד תוכלו להסיר את עצמכם מרשימת התפוצה דרך קישור הסרה הנמצא בתחתית המייל.
להורדת הספר, מלאו את הפרטים הבאים
אני מאשר/ת קבלת עדכונים במייל מהאתר, לרבות חומר פרסומי. תמיד תוכלו להסיר את עצמכם מרשימת התפוצה דרך קישור הסרה הנמצא בתחתית המייל.
להורדת הספר, מלאו את הפרטים הבאים
מגזין הספרות "מחסום כתיבה" נותן לכם את הספר "מחשבות סרק של הולך בטל" במתנה