שבת 20 באפריל 2024

לוגו האתר - מחסום כתיבה

ספרים חדשים על המדף – אפריל 2022

שתפו

שתפו

הרשמו לעדכונים

הצטרפו עכשיו ולא תצטרכו להתמודד עוד עם החשש שתפספסו פוסט חשוב! סתם, בבקשה תירשמו. אנחנו מבטיחים לא להציף את תיבת המייל שלכם. אה, וגם תקבלו ספר במתנה!

נהנים מהקריאה?

תמכו באתר ועזרו לנו ליצור עוד תכנים מעולים במיוחד עבורכם

סקירה מהירה של כמה מהספרים היותר מסקרנים שהגיעו אל מדפי חנויות הספרים במהלך החודש האחרון. הבהרה חד משמעית ובלתי משתמעת לשתי פנים מחכה לקוראים בסופו של המדור לצד הערה מנהלתית חשובה.

אדום, לבן וכחול מלכותי – קייסי מקוויסטון
הוצאת כתר / מאנגלית: שרית פרקול

כשאימו נבחרת לנשיאת ארצות הברית, אלכס קלרמונט־דיאז מוצג מייד כנער הזהב: יפה תואר, כריזמטי, מחונן – הדמות המושלמת לשיווק הנשיאוּת לצעירים בני דור המילניום. יש רק בעיה אחת: אלכס מסוכסך עם הנרי, הנסיך הבריטי, וכשלידי הצהובונים מגיע תיעוד של ריב ביניהם, היחסים בין ארצות הברית לבריטניה עולים על שרטון. ראשי המשפחות ופעילים בכירים הוגים תוכנית לבקרת נזקים: הפסקת אש מבוימת בין שני היריבים. מה שמתחיל כפיוס בדוי, שנראה יפה בצילומים לאינסטגרם, מתפתח למערכת יחסים עמוקה ומסוכנת יותר מכפי שאלכס או הנרי מעלים על דעתם. בתוך זמן קצר אלכס מוצא את עצמו שקוע ברומן סודי עם הנרי, והרומן מאיים לחבל במאמצים לקראת בחירתה מחדש של הנשיאה ולחולל סערה בשתי האומות.

השורה התחתונה: אם חיי הנישואים של הנסיך הארי ומייגן מרקל לא קרעו בין שתי המדינות, שום דבר כבר לא יעשה את זה.


אדון הלילה – לאה שדה
הוצאת שולחן כתיבה מבית מטר הוצאה לאור

אישה בודדה מקנאה בנעוריהם של זוג שכניה. התאהבות לא צפויה של גבר במסז'יסטית המטפלת בו. אישה המנסה להשתחרר מכבלי הקשר עם בן זוגה. ייסורי אשמה של גבר ביום השנה למות אשתו. אישה מתאהבת במורה שלה לנהיגה ומפתיעה אותו. מכשפה מנבאת את שעתיד לבוא. יחסי אהבה – דחייה בין אם לבתה. ייסורי נפש וייסורי כתיבה של גבר שננטש. הכמיהה לקשר, לגאולה, לאהבה, לזוגיות יציבה, הם רק חלק מן המאפיינים של אדון הלילה, קובץ סיפורי ביכורים מפתיע, מדויק בעוצמתו, כשהנפש הבודדה הלכודה בגוף, היא הגיבורה המרכזית בו.

השורה התחתונה: גם אתם מרגישים לפעמים שהתקצירים שנכתבים על ספרים תוצרת הארץ עושים הכל כדי למנוע בעד הקוראים להבין על מה למען השם הספר הזה?


אהבה בחמש מערכות – דניאלה קרין
הוצאת כתר / מגרמנית: נועה קול

בגרמניה של היום, בעיר לייפציג, חמש נשים בשנות השלושים לחייהן ניצבות על פרשת דרכים. כל אחת מהן מתמודדת עם אתגרים רגשיים הקשורים למערכות היחסים שהיא מנהלת בזמן שהיא נאבקת להפיק את המרב ממה שמזמנים לה החיים. בְּרידָה מתקשה לשלב בין התובענות של חיי המשפחה לרצונה להתמסר לכתיבת רומן; פאולה, שעובדת בחנות ספרים ונחלצה מנישואים אומללים, מתחילה פרק ב' מפוכח יותר; יודית הרופאה עובדת מסביב לשעון, ובזמן הפנוי המועט שעומד לרשותה משוטטת באתרי היכרויות ומתבוננת בגברים שם באותה העין שבה היא בוחנת סוס רכיבה שברצונה לקנות; יוֹרינדֶה, שחקנית שנשואה לגבר הלא הנכון, מגלה לדאבונה שהיא בהיריון; ואילו אחותה מאליקה, שמעולם לא הקימה משפחה, היא זו שחולמת על ילד.

השורה התחתונה: אוקי, אבל על מה הספר? איפה הקונפליקט? מה הסיפור?


אוסף צדפים – דניאל עוז
הוצאת ידיעות ספרים

בספרה של אחותי גליה, "דבר שמתחפש לאהבה", היא טוענת שאבינו המנוח היה פסיכופת שהכה והתעלל במשפחה כולה, ובה, בגליה, במיוחד. לא בכדי הספר מוחק אותנו – אמה, אחותה ואחיה. אנחנו לא מיוצגים ולא מוזכרים בשמותינו. אבל היינו שם בכל המובנים. בשל נסיבות חיינו גליה לא היתה איתו לבד. אנחנו לא קורבנות, לא שטופי-מוח ולא שקרנים. אנחנו זוכרים אותו.

השורה התחתונה: משפחת עוז ממשיכה במלחמה הפומבית שלה על שם האב, המשפחה ומה שביניהם, ומי שחוטף את הרסיסים הם אנחנו, הקוראים.


אל תספר לאחיך – מאיר שלו
הוצאת עם עובד

איתמר דיסקין, גבר יפה תואר עד מאוד וקצר רואי עד מאוד, חי בארצות הברית ומגיע ארצה בכל שנה לבדיקות עיניים ולפגישה עם אחיו ועם גיסתו. באחד הביקורים, בערב רווי אלכוהול, הוא מספר לאחיו על לילה אחד עם אִשה שפגשה אותו עשרים שנה קודם לכן ולקחה אותו אל ביתה. סיפור מפתיע, פעמים מעציב ופעמים משעשע, על אהבה וגעגועים, יופי ובדידות, תשוקה ומריבה, שני לבבות ובשר אחד.

השורה התחתונה: סוד כמוס


ארץ מביטה מטה – נעם שלו
הוצאת כנרת

רונן אבני, גרוש ואב לשניים, בעל נגריה מצליחה, נכנס לאוטו ונוסע לעבודה. כעבור רבע שעה הוא נקלע לאירוע מצמרר, עושה הכול כדי לא למות, ומצליח. ואז מתחילות הצרות. לתדהמתו הוא מוצא את עצמו במרתפי השב"כ, נחקר באלימות על סייענות לטרור. בכוחותיו האוזלים הוא מנסה להילחם על חפותו, ומגלה שהוא לכוד בתוך סיפור שגדול ממנו, בו כל המעורבים איבדו שליטה. ארץ מביטה מטה של נעם שלו הוא מותחן מרתק על מערכת ביטחונית הפועלת ללא מעצורים. זהו סיפורו של רונן אבני, וגם סיפורה של מדינה שלמה בה הביטחון הוא מעל לכול, וגם מעל לחוק.

השורה התחתונה: אל תגידו "לא ראינו, לא שמענו"


ביום שייגמר הכסף – יותם טולוב
הוצאת כתר

משהו קרה שם, בילדות של תום, שגרם לו להתבגר בבת אחת. זה התחיל במפגש שלו עם גור, אחיו החורג, זה נמשך כשיצאו למסע בעקבות אביו המת, וזה התרחב כשעמדו מול פשעים בלתי נסלחים. שם, בקו התפר בין תיקון לנקמה, זה קרה. כשמדינה שלמה החליטה למי להאמין ואת מי לשנוא. את העבר אי אפשר לתקן, אבל כמו שתום יודע וכמו שמבקשת ממנו אחותו ליבי, אפשר לפחות לכתוב. ביום שייגמר הכסף הוא רומן העוסק באופן שבו הבחירות שלנו מכוננות את מי שאנחנו ואת החיים שנחיה.

השורה התחתונה: והיום הזה, שבו ייגמר הכסף, הוא עודנו שם, מאיים מעל הצווואר


בית, עץ, געגוע – דפנה חיימוביץ'
הוצאת כנרת

הרומן בית, עץ, געגוע מגולל את סיפור חייה של חדווה, משנות החמישים של המאה שעברה, עד ימינו. החל מילדותה במושבה כבת לאב שאיבד את הוריו בשואה, דרך המעבר בתחנות החיים: נישואין, הורות, שבר בזוגיות, וכלה בהתמודדות עם הגירת ילדיה הבוגרים לארצות אחרות. במסעה הנפשי והגיאוגרפי מיטלטלת הגיבורה בין זיכרונות, אהבות, עימותים ונטישות, וחווה פגישות מפתיעות ברחבי הארץ והעולם, וכל זאת תוך התמודדות עם ה'קלקולים' בחייה. בית, עץ, געגוע היא יצירה חשובה ובשלה, המפליאה למזג בתוכה צחוק ועצב, מציאות ודמיון, אכזריות וחמלה. זהו סיפור פרטי, אך מתוכו מפעפע וגולש סיפורו של דור וסיפורה של הישראליות כולה.

השורה התחתונה: האם השם מרפרר לספרו של אשכול נבו, או שזה סתם צירוף אותיות מוזר שהתלכד באופן רנדומלי בראשו של המבקר?


בת שבע סלון כלות אשדוד – יהודית איתן
הוצאת כנרת

לבת שבע יש סלון כלון קטן ושוקק ברחוב תפארת 18 באשדוד. עוד יש לה: שלוש בנות בוגרות, עודף משקל, ובעל. שני האחרונים יורדים ממנה במהלך הספר ודברים נוספים משתנים בחייה: עירהּ, אשדוד, הופכת מסלול המראה למחוזות חדשים, וממרומי גילה היא לומדת מיומנויות חדשות בנדל"ן, ניהול, הורות ואהבה.

השורה התחתונה: מבעלת סלון כלות לאיל נדל"ן בשלושה צעדים קטנים? שאלו אותי כיצד.


גלויה מפריז – אלכס בראון
הוצאת פן וידיעות ספרים / מאנגלית: אילן פן

אנני לובל נחושה להשיב את הניצוץ לחייה. כששכנתה יורשת מאדם לא מוכר דירה נטושה בפריז, היא קופצת על ההזדמנות ונוסעת לבירה הצרפתית על מנת לחשוף פרטים נוספים. הסקרנות שלה מתעוררת ביתר שאת כשהיא מגלה צרור של יומנים סודיים מוסתרים בתוך הקירות. היומנים מספרים על חייה של צעירה אנגלייה בשם ביאטריס קרופורד, אשר בשנת 1916 התנדבה כאחות בזירות הקרב בצרפת. אנני מוקסמת מעיר האורות הרומנטית, אך מבינה שרושם ראשוני לפעמים מטעה. היא עוקבת אחר מסעה של ביאטריס החל ממלחמת העולם הראשונה, דרך שנות העשרים הסוערות ועד לפריז האפלה של מלחמת העולם השנייה. על אנני לחבר יחד את האירועים שהתרחשו בין כותלי הדירה, אם ברצונה לממש את המורשת שביאטריס השאירה עבורה.

השורה התחתונה: עם כל הכבוד לכל סיפור הרקע, מה עם הדירה? עומד להשכרה, משופצת כחדשה?


האישה האחרת – דניאל סילבה
הוצאת כנרת / תרגום: ?

בכפר מבודד בהרי אנדלוסיה, אישה צרפתייה מסתורית מתחילה לכתוב ספר זיכרונות מסוכן. סיפור על הגבר שאהבה פעם בביירות הישנה, ועל המחיר הכבד ששילמה על כך. האישה נוצרת את הסוד השמור ביותר של הקרמלין: לפני זמן רב החדיר הקג"ב חפרפרת ללב המערב שעומדת לאיים על הסדר העולמי. רק אדם אחד יכול לחשוף את הקונספירציה — גבריאל אלון, הרסטורטור והמתנקש האגדי, ראש שירות המודיעין המהולל של ישראל. והוא אכן מתפתה לצאת למצוד, לאחר שהמקור הקריטי שלו במודיעין הרוסי נרצח באכזריות במהלך ניסיון עריקה. גבריאל כבר נלחם בעבר בכוחות האופל של רוסיה החדשה, ושילם על כך מחיר אישי כבד. כעת חיפושיו אחר האמת יובילו אותו למסע בזמן, לאַקט הבגידה הגדול ביותר במאה העשרים.

השורה התחתונה: עוד ספר של דניאל סילבה. האם באמת יש צורך להרחיב?


החדרנית – ניטה פרוס
הוצאת כנרת / תרגום: קטיה בנוביץ׳

מוֹלי גריי היא קצת אחרת. הכישורים החברתיים שלה לקויים, והיא מפרשת לא נכון כוונות של אחרים. מאז מותה של סבתהּ, שעזרה לה להבין את העולם על המוקשים החברתיים שבו, נאלצת מולי בת העשרים וחמש לנווט לבד בנתיבי החיים המסובכים. היא מסתערת במרץ על עבודתה כחדרנית במלון ריג'נסי גרנד. אופייה המיוחד, אובססיית הניקיון והנימוס שלה הופכים אותה לחדרנית האידיאלית. היא נהנית ללבוש את המדים המעומלנים מדי בוקר, למלא את העגלה בסבונים ובקבוקונים, ולהחזיר את חדרי המלון המפואר לכלל שלמות. אבל יום אחד חייה המסודרים של מולי מתהפכים, כשהיא נכנסת לסוויטה של צ'רלס בּלאק העשיר והנודע לשמצה, ומוצאת את גופתו מוטלת בין הסדינים. התנהגותה החריגה הופכת אותה לחשודה העיקרית, והיא מוצאת עצמה לכודה ברשת של שקרים והונאה. למזלה של מולי, חברים שמעולם לא ידעה שיש לה מתגייסים לעזרתה במסע מחמם לב לאיתור הרוצח האמיתי, לפני שיהיה מאוחר מדי.

השורה התחתונה: אם זו לא החדרנית, מן הסתם המשרת עשה את זה


החלטות מופלאות – דן אריאלי
הוצאת ידיעות ספרים

דן אריאלי התפרסם כחוקר המפענח את העולם המסובך והפתלתל של קבלת החלטות. כעת, בספרו החדש לכל המשפחה, הוא מביא את נקודת המבט הייחודית שלו, המבוססת על כלכלה התנהגותית, מדעי המוח ופסיכולוגיה, שתסייע בפתרון סוגיות בחיי היומיום מכיוון מקורי במיוחד. ברומן גרפי מאויר היטב, סוחף ומשעשע תוכלו גם אתם לנסות לברר מה גורם לנו לפעול, אם יש לנו חופש בחירה ואיך בעצם אפשר לקבל בכל יום החלטות מופלאות.

השורה התחתונה: אחרי ההצלחה של תולדות האנושות היסטוריה מאוירת של יובל נח הררי, גם דן אריאלי טובל את ידו בקלחת (ולא במקרה)


הכורסה של קצין האס-אס: מסע בעקבות חיים חבויים – דניאל לי
הוצאת הכורסא / תרגום: תומר בן אהרון

ערב אחד בשנת 2011, במהלך ארוחה עם עמיתים בפירנצה, נחשף ההיסטוריון דניאל לי לתגלית יוצאת דופן: רפד באמסטרדם מצא צרור מסמכים חתומים בצלבי קרס בתוך מושב של כורסה שהגיעה אליו לתיקון. התברר שהם היו שייכים לד"ר רוברט גרייזינגר, עורך דין משטוטגרט שהיה חבר באס-אס ועבד במשרד הכלכלה והעבודה של הרייך השלישי בפראג הכבושה. לי, היסטוריון של מלחמת העולם השנייה, להוט לגלות פרטים נוספים על האיש הזה ולהבין כיצד מסמכים אישיים כל כך הגיעו לתוך כורסה, במרחק מאות קילומטרים מפראג או משטוטגרט. הוא מחליט לצאת למסע בעקבות הביוגרפיה המפתיעה של גרייזינגר, שבו הוא לומד על חלקו של עורך הדין בפשעים הנאציים ואף נתקל בקשר בלתי צפוי בין גרייזינגר לרצח קרוביו שלו בשואה.

השורה התחתונה: מהספרים הנדירים בהם הכותרת לא מאכזבת ומתארת בדיוק את מה שאתם יכולים לצפות לו בין עמודי הספר.


הכלבה – פילאר קינטנה
הוצאת חרגול / מספרדית: מיכל שליו

דמריס, אישה שחורה וענייה בשנות הארבעים לחייה, מתגוררת עם בעלה רוחליו על צוק שלשפת האוקיינוס השקט, שאיננו שקט כלל – גלי גאות סוחפים אנשים אל מותם, סערות נוראות, ג'ונגל פראי שורץ חיות טרף וחרקים מסוכנים, וחיי יומיום שהם מאבק בלתי פוסק בטבע. דמריס כמהה ללדת, אבל אחרי שנים של כשלונות להרות היא מאמצת גורת כלבים, בניגוד לדעת הסובבים אותה. היחסים החדשים והמטלטלים האלה מביאים את דמריס, ואת הקוראים, לבחון את מהותו של האינסטינקט האימהי.

השורה התחתונה: ידידו הטוב של הקורא


המלחמה של הדי – ג'ני לקוט
הוצאת מודן / תרגום: ערן רמות

השנה היא 1940 והֵדִי בֶּרקוּ, יהודייה אשר נמלטה לא מכבר מווינה מפני האנשלוס, לכודה באי הזעיר ג'רזי בשעה שגרמניה הנאצית פולשת לאיי התעלה. באורח נס היא מוצאת עבודה כמתורגמנית עבור הגרמנים ומצליחה לכלכל את עצמה ואת הקרובים אליה. בעוד תושבי האי נאנקים תחת עול הכיבוש הנאצי וסובלים מרעב, מחסור ועוצר, הדי נאלצת לא רק לשמור על יהדותה בסוד מפני עמיתיה, אלא גם להתמודד עם תושבי האי שמתנכלים לה על רקע היותה נטע זר שהגיע ממדינת אויב. במהלך עבודתה היא פוגשת את סגן קורט ניומן, קצין גרמני, ובין השניים מתפתחת ידידות שהופכת במהרה לאהבה. אולם כשסופה של המלחמה לא נראה באופק ומצבם של היהודים הספורים באי הולך ומחמיר, הדי מבינה שחייה תלויים באהבתו של גבר שלא יודע את האמת על אודותיה.

השורה התחתונה: לפעמים שקרים הם דווקא דבר די מתבקש


המפרץ הכסוף – ג'וג'ו מויס
הוצאת ידיעות ספרים / מאנגלית: ?

לַייזה מֵקאלֶן לעולם לא תוכל להשאיר את עברה מאחור כפי שהיתה רוצה. אבל החופים הבתוליים והקהילה המלוכדת של העיירה סילבר ביי מאפשרים לה את החופש והביטחון שאליהם היא כה כמהה – אם לא בשביל עצמה, אז עבור בתה האנה. אלא שאז מגיע להתארח במלון של דודתה מייק דורמר. האנגלי קר המזג, עם בגדיו המתוחכמים ועיניו עוכרות השלווה, מאיים לנתץ את כל מה שלייזה עמלה כל כך להגן עליו: לא רק את העסק המשפחתי ואת המפרץ המשמש משכן ללווייתנים האהובים שלה, אלא גם את השכנוע העמוק שלה בכך שאינה ראויה לאהוב שוב לעולם. מייק דורמר, לעומת זאת, מצפה לעוד נסיעת עסקים שגרתית. הוא הגיע לעיירה שכוחת האל במטרה להקים בה אתר נופש יוקרתי על חוף הים. אבל אט-אט מתחוור לו שתושביו האקסצנטריים של מלון סילבר ביי המט לנפול – ובמיוחד לייזה מקאלן האניגמטית – מצליחים לחדור ללבו.

השורה התחתונה: ספר מספר שבע-מאות וחמישים או משהו בסגנון של ג'וג'ו מויס שמתורגם לעברית בשנים האחרונות, אז אתם כבר בטח יודעים למה לצפות.


המצוד הגדול – רוברט ג'ורדן
הוצאת אופוס / מאנגלית: בועז וייס

כישור הזמן סובב לו, עידנים באים ועידנים חולפים ומשאירים אחריהם זיכרונות שהופכים לאגדה. האגדה נמוגה והופכת למיתוס, ואף המיתוס נשכח בסופו של דבר, בזמן שהעידן שהפיח בו רוח חיים חוזר שוב. בעידן השלישי, עידן הנבואה, גם העולם וגם הזמן נמצאים על כף המאזניים. אשר היה, אשר יהיה, אשר הווה – כל אלה עלולים ליפול לידי הצל. במשך מאות שנים סיפרו טרובדורים את האגדות על המצוד הגדול אחר קרן ואליר, הקרן האגדית שתקרא לגיבורים המתים מקברם. הקרן התגלתה – אך אז נגנבה ועימה גם הפגיון משאדאר לוגות׳, הפגיון המורעל שחייו של מאט קות'ון, ידידו של רנד אל'תור, תלויים בו. רנד מוכרח למצוא את הקרן ואת הפגיון, שכן כדי להשלים את משימתו עליו להגשים ייעוד שהוא מבקש לחמוק ממנו. ואולם המצוד אחר קרן ואליר מסמן רק את תחילת מסעו הארוך של רנד, מסע שיוביל לגילויים רבים.

השורה התחתונה: קראתם את הספר הראשון? התאכזבתם מסדרת הטלוויזיה של אמזון? זה הזמן להמשיך לספר השני, על שני כרכיו האימתניים.


המשפט האחרון – סקוט טורו
הוצאת אריה ניר ומודן / מאנגלית: נעה בן פורת

אלחנדרו "סנדי" סטרן הוא עורך דין מבריק העומד לפרוש לגמלאות בבריאות רופפת אך ברוח איתנה. כאשר ידידו הוותיק ד"ר קיריל פאפקו, חתן פרס נובל לרפואה, מואשם ברצח, בשוחד ובמרמה ובסחר במניות תוך שימוש במידע פנים, מחליט סטרן שזה יהיה המשפט האחרון שלו ומקבל עליו את תפקיד ההגנה. במהלך המשפט סטרן נאלץ לנבור מתחת לפני השטח של חיי חברו. ככל שהמשפט מתקדם, הוא מפקפק יותר ויותר בכל מה שחשב שידע עליו. האם פאפקו אכן חף מפשע כפי שהוא חוזר וטוען? עד כמה ירחיק סטרן לכת כדי להציל אותו? והאם אי־פעם יגלה מה קרה באמת ומי כמעט גרם למותו?

השורה התחתונה: לא יהיה כלום כי לא היה כלום


הפרח שתחת הרגל / רונלד פירבנק
הוצאת אפרסמון / מאנגלית: ארז וולק

כמיהות ותככים לרוב רוחשים מתחת לפני השטח בקאירולה, בירתה של ממלכת פיסוארגה – סאטירה על חצר מלוכה כלשהי, עם יותר מרמז אחד לווינה של שנות ה-20. מעל לפני השטח יש בה שפע שמלות מרהיבות ושיחות ריקניות מלאות אירוניה ושנינות או צדקניות, או בקיצור – צביעות. טיפוסים אקסטרווגנטיים, אקסצנטרים ומטורללים יש בה, ובהם הוד חולמנותה המלכה, המתעניינת בעתיקות כדרלעומר הסמוכה לסדום, מדאם לחלחוני שתעשה הכול כדי שיציגוה בארמון, לאורה דה נזיאנזי האומללה המתייסרת באהבתה להוד נרפותו הנסיך יוּסף, אך יש בליבה גם פינה חמה לאחות אורסולה ממנזר הברדס הלוהב. הספר הוא פרודיה מתחילתו ועד סופו המפתיע הלוכדת את הדו־פרצופיות של בני האדם, ובמיוחד את זו של האנגלים בני החברה הגבוהה של זמנו, וזאת אף על פי שעלילת הספר מתרחשת אי-שם במקום דמיוני – אולי בת דמותה של חצר המלוכה הווינאית העליזה – הרחק מחופי האי הבריטי, ובזמן לא ממש מוגדר.

השורה התחתונה: אם התקציר מקפיד להזכיר כמה וכמה פעמים שמדובר בסאטירה, האם זה אומר שהיא לא מוצלחת, או שמא מוצלחת מדי?


הציפור הצהובה שרה – ג'ניפר רוזנר
הוצאת אריה ניר ומודן / מאנגלית: שי סנדיק

פולין, מלחמת העולם השנייה. אחרי ששאר בני משפחתן נלקחו ע"י הנאצים, רוזה ובתה הקטנה מרים מוצאות מסתור באסם של מכר. מרים, עילוי בתחום המוזיקה, מתקשה להישאר שקטה וללא ניע במחבוא. היא נעזרת בציפור פרי דמיונה כדי לתת מוצא למוזיקה המפעמת בתוכה, בעוד אִמה נאלצת להתמודד עם הסכנות האורבות להן במחבוא ומחוצה לו. כשהמקלט שלהן אינו בטוח עוד, רוזה נאלצת לעמוד בפני החלטה בלתי אפשרית: האם להשאיר את מרים לצידה או לוותר עליה כדי לאפשר לה לשרוד?

השורה התחתונה: בחירתה של רוזה


הרובוטית בורחת – פיטר בראון
הוצאת ידיעות ספרים מאנגלית: שרון פרמינגר

לאחר שרוז הרובוטית האהובה הצליחה לגבור על איתני הטבע ולהסתגל לחיים על אי בודד, פרוע ומרוחק, היא מגיעה אל חוות הפסגה ונאלצת להתמודד כעת עם החיים בציוויליזציה. מערכות ממוחשבות, מכונות משוכללות ועולם זר מעוררים בה געגועים אל האי והיא מתכננת לברוח ולצאת לחופשי. האם תוכל רוז להתמודד עם האתגרים שהעולם החדש מזמן לה? והאם תצליח להשלים את מסע הבריחה ולהתאחד שוב עם משפחתה וחבריה? אחרי ההצלחה הגדולה של "רובוטית על אי בודד" מגיע ספר ההמשך שמעלה שאלה חשובה – מה בעצם קורה כאשר הטבע והטכנולוגיה מתנגשים?

השורה התחתונה: איך אומרים אהבה בשפה בינארית?


התעלומה של חדר 622 – ז´ואל דיקר
הוצאת מודן / מצרפתית: לי עברון

בדצמבר 2018 מגיע למלון יוקרתי בהרי האלפים השוויצריים סופר הזקוק לחופשה לאחר שסיפור אהבה שהחל כהבטחה גדולה השאיר אותו שבור לב. במצבו הוא גם מתקשה להתקדם בכתיבת הספר החדש שלו. פקיד הקבלה מוסר לו מפתחות לחדר 623 שבו יתאכסן ומורה לסבל לשאת לשם את מזוודותיו. בעודו פוסע מאחורי הסבל ומבטו חולף על מספרי החדרים, הוא מבחין שאחרי חדר מספר 621 מופיע חדר מספר 621א ואחר כך 623 .דיקר תוהה, לאן נעלם חדר מספר 622!? אורחת נוספת של המלון, שהוא מסב את תשומת ליבה לעניין, מחליטה לצלול לעומק התעלומה ומשכנעת את הסופר לחבור אליה. עד מהרה מתברר לשניהם שלפני חמש־עשרה שנים התבצע בחדר שנשא בעבר את המספר 622 רצח, והוא מעולם לא פוענח. לאן תוביל החקירה את הסופר, שכל משאלתו הייתה לנפוש מעט אל מול הנוף האלפיני הרוגע?

השורה התחתונה: כל זה, כמובן, בניגוד חמור לחדר מספר 217


וויסקי לארוחת בוקר – מאיה קלופמן
הוצאת שולחן כתיבה מבית מטר הוצאה לאור

לי היא סטודנטית בבצלאל ונטע הוא סטודנט בפקולטה למשפטים. השניים, שנמצאים יחד עוד מהיסודי, תיכון, צבא, עוברים לירושלים ושוכרים לראשונה דירה ביחד. עכשיו הם עצמאיים ומסביב הכול משתנה: החברים הם כבר לא מהיסודי ומהתיכון ואת המגורים עם ההורים במרכז מחליף הנוף הירושלמי. השניים רואים זה את זה באור חדש ויחסיהם המורכבים ממילא, הופכים מורכבים ותובעניים עוד יותר. לי מגלה בתוכה תשוקה ליצירה, ובמקביל מנסה לחצוב מתוכה אישיות חדשה ולהיפרד מדמות 'החברה-של' שהגדירה אותה כל השנים לצד נטע. גם נטע חווה פער בין תפישת העצמי שלו- חזק וחברותי – לבין המציאות החדשה- בודד ונכשל. העובדה שחברתו משתנה מול עיניו- מתלבשת אחרת, מעשנת עם חברים חדשים על כיסאות עץ רעועים בברים אפלוליים, משתוקקת לדברים אחרים- מקשה עליו עוד יותר.

השורה התחתונה: כי בסופו של דבר, החיים הם דבר דינמי


זיכרונות מרושעים של ילד רחוב – מנסו׳ר א־סוּוַיִּם
הוצאת עם עובד / מערבית: אילנה המרמן

ברוכים הבאים אל המטרופולין הענקית ח'רטום, אל שכונותיה ורבעיה המגוונים, אל שדרותיה המפוארות ואל מבוכי סמטאותיה הדלות והמון שווקיה הפעלתניים. פה מתרחשת עלילת הספר. גיבוריה הם ילדים וילדות שחיים ברחובות. הם מקבצים נדבות, רוכלים בשווקים, ניזונים משיירים של מסעדות, מַסניפים ומוצצים עד כלות דבקים מסממים ומתפלחים לבתי קולנוע לצפות בסרטים הודיים שנהיים להם מקור של השראה. הם מתארגנים בחבורות להגן על שטחי מחיה שכבשו להם ומנסים לחמוק מן האקציות הברוטליות של הצבא והמשטרה. אלה חייהם, והם נאחזים בהם בכל כוחם — אמני הישרדות הם. בעולם הצבעוני, התוסס והמסויט הזה עולה לגדולה ילדון נכה רגליים שנהיה אשף של תעלולים אקרובטיים, סקס, קרבות, כישופים ושרלטנות.

השורה התחתונה: כל המרכיבים הדרושים לסיפור מוצלח באמת


חדר החושך של דמוקלס – וילם פרדריק הרמנס
עם עובד / מהולנדית: דן הכהן

בימיו הראשונים של הכיבוש הנאצי בהולנד, בחנות הטבק של אוֹסֵואָוּט סמוך לעיר ליידן, צץ פתאום קצין ששמו דוֹרבֶּק. האיש דומה דמיון מפליא לאוֹסֵואָוּט, רק שערו כהה ומראהו נועז. דורבק מגייס את אוֹסֵואָוּט לשלל משימות מסוּכָּנות נגד הגרמנים: פיתוח תמונות ומסירתן, הסתרת סוכנים בריטים ואפילו רצח משתפי פעולה עם הנאצים. מיהו דורבק זה ומנין הופיע, וכיצד קורה שאחרי המלחמה מואשם אוֹסֵואָוּט דווקא בבגידה במולדת? האם יעלה בידו של אוֹסֵואָוּט להוכיח שהיה בצד הנכון — או שמא זיכרונו מתעתע? חדר החושך של דמוקלס, מן הרומנים המכוננים על מלחמת העולם השנייה, מעלה שאלות על זהויות וכפילים, על אידיאליזם ואופורטוניזם באהבה ובמלחמה, על כוונות טובות ועל אשמה, ובראש ובראשונה על הידיעה ומושג האמת.

השורה התחתונה: יום יבוא ואעשה מחקר סטטיסטי שיבחן מה אחוזם של הספרים המתרחשים בתקופת השואה המופיעים במדור הזה.


חוות החיות – ג'ורג' אורוול
הוצאת כתר / מאנגלית: שרה קרן

זוהי חווה ככל החוות עד שהחיות בה מתקוממות. הן נפטרות ממר ג'ונס, ואת מקומו תופסים שני חזירים צעירים,סנובול ונפוליאון. שאר דרי החווה בטוחים שמעתה והלאה הם יחיו חיי שוויון ואחווה, בלי ניצול והתעמרות. אבל מערכת נצלנית אחת רק מתחלפת במערכת מסואבת אחרת, אמיתות משתנות תדיר ומופצות ללא הרף, אויב נוח מומצא, והיררכיה חדשה שולטת עתה בכול. סיפור האגדה של ג'ורג' אורוול, שראה אור לראשונה באנגליה ב־1945 והפך לקלאסיקה, נודע כאלגוריה למשטר הדיקטטורי של ברית המועצות. אולם הוא רלוונטי מתמיד כמשל מבריק על תעמולה וכוח, על שררה וחמדנות. עכשיו בתרגום חדש ועדכני, בליווי איוריו של כריס מוֹלְד.

השורה התחתונה: כל החיות שוות אבל יש חיות ששוות יותר. ואם לא קראתם עדיין את יצירת המופת הזו, הנה הביקורת המלאה


חרדים – פרדריק בקמן
הוצאת ידיעות ספרים / משוודית: ?

בימים כתיקונם חיפוש דירה אינו משימה הטומנת בחובה סכנת מוות, אבל אל דירה מסוימת, ביום שבו מתקיים בה בית פתוח לקונים פוטנציאליים, מתפרץ שודד בנק כושל ולוקח את הנוכחים כבני ערובה. בשלב כלשהו מתברר לשודד שבני הערובה שלו ממש בעייתיים: הם לא ממושמעים, הם דורשים פיצה, הם חייבים ללכת לשירותים ובאופן כללי הם כנראה בני הערובה הגרועים ביותר שהיה יכול לבקש לעצמו. כל אחד מבני הערובה טעון במטען נפיץ של מרמור, פגיעות, סודות ותשוקות, שרק מחכה לגפרור הנכון. איש מהם לא דומה לדמות שהוא מציגים בפני העולם, וכולם – כולל השודד עצמו – כמהים נואשות ליד שתושט לעזרתם. מחוץ לדירה כוחות שיטור ותקשורת מתחילים לכתר את זירת הפשע, ובעל כורחם מוצאים את עצמם השותפים לגורל חושפים אמיתות מפתיעות שיניעו שרשרת אירועים כל כך לא צפויה, עד שאפילו הם יתקשו בדיעבד לשחזר את מהלך האירועים.

השורה התחתונה: נשמע כמו עוד יום רגיל של מחפשי דירות בתל אביב


טרדסון-התחיה – ג'ושוע הוד
הוצאת ידיעות ספרים / מאנגלית: ?

תוכנית טרדסטון הפכה את ג'ייסון בורן לכוח בלתי-ניתן לעצירה, את אדם הייז היא כמעט חיסלה. היחידה הסופר-חשאית בסי-אַיי-אֵיי אמנם אימנה אותו להיות מתנקש אדיר, אבל גם מנעה ממנו אפשרות לחיי משפחה נורמליים. לכן היה נחוש לצאת ממנה ולמצוא שלווה כנגר בכפר. אבל העבר תמיד חוזר לנקוש בדלת, ובמקרה של הייז אם שומעים נקישות בדלת כדאי למהר להשתטח על הרצפה. להייז נדמה שהשאיר את טרדסטון מאחוריו עד שהוא מקבל מייל לא צפוי מקולגה לשעבר, וזמן קצר לאחר מכן מותקף באתר הבנייה שהוא עובד בו. הוא נדרש שוב לכישורים שרכש בטרדסטון – רפלקסים מהירים כברק ומצפון קר כפלדה – כדי לגלות מי רודף אחריו, ולמה דווקא עכשיו. החיפוש שלו יחשוף סודות ברמות הגבוהות ביותר בממשל וימשוך אותו בחזרה בעל כורחו אל עולם הצללים שניסה נואשות לשכוח.

השורה התחתונה: אקשן חסר מנוחה


כולנו החמישה – סמי ברדוגו
הוצאת הקיבוץ המאוחד

ביום חמישי אחד עומד המספר לנסוע אל הבית הנעול של אחיו הבכור: הוא, אחותו המבוגרת ממנו ואחיו הצעיר – כולם בני למעלה מחמישים – נקראו לְשָׁם על־ידי המשטרה, שהאח הבכור מסרב לפתוח לה את דלתו. רק את אֶחיו ואחותו יסכים להכניס. הפסיכולוג המשטרתי, המנהל עם האח המתבצר משא־ומתן, חושש מ"אירוע אובדני", והמשטרה מקווה שבואם של האחים יאפשר לפתור את התסבוכת בדרכי שלום. במוצאי השבת האחרונה שלח להם האח מסרון: "אני מוציא אותו", ובהוצאה זו מאדמת החמרה האדומה יתחיל "המקרה החשוב של חייהם". בבואם הם יצטרפו לאח הגדול, אחרי 14 שנה שלא התראו, ויבקשו לתקן עוול נורא מלפני 33 שנה.

השורה התחתונה: משטרה מתפקדת שמנסה למנוע אירוע אובדני? מרגיש שאנחנו גולשים למחוזות הפנטזיה


מותרות – יעל משאלי
הוצאת כנרת

רגע לפני שהיא נכנסת למקלחת, מפרסמת גיבורת הספר פוסט בפייסבוק. וכך היא כותבת: "יאללה, גרושות, דברו איתי. אני שוקעת. מוכרחה לשמוע איך אחרות מתמודדות עם כל זה. כתבו לי. ניפגש. אני צריכה אוויר. מצופים. פרופורציות. גלגלי הצלה. סיפורים. לא של גרושות שהתגרשו נהדר. לא של גרושות מאושרות. לא שבעצמן יזמו את הפרידה. לא צעירות שכל העתיד לפניהן. לא מאוהבות בזוגיות שנייה. לא מסוחררות מהחופש באמצע החיים. לא שעושות חגים כולם יחד כי נשארו משפחה. מפרגנת לכן מכל הלב ומקנאה בכן משורשי השיער ועד קצות הבהונות, אבל עכשיו צריכה רק שבורות, מרוסקות ואומללות עם עדיפות ברורה לבנות גילי. אם אתן פה, אתן יודעות למה אני מתכוונת". כשהיא יוצאת מהמקלחת מחכים לה אלפי לייקים ומאות נשים שרוצות לספר לה את הסיפור שלהן. היא בוחרת שבע, מאזינה לסיפור של כל אחת מהן ודרכו מספרת ברמזים ובשברי משפטים גם את הסיפור שלה.

השורה התחתונה: כי למה באמת לשמוע את הסיפורים הטובים אם אפשר לבחוש ברעל?


מחצית החיים – ג'יליאן קנטור
הוצאת סימנים וידיעות ספרים / מאנגלית: ?

בשנת 1891 היתה מארי קירי (אז מריה סקלודובסקה) מאורסת בפולין למתמטיקאי צעיר, קזימיר זורבסקי, אך בשל התנגדות האם, קזימיר ביטל את האירוסים. מריה שבורת הלב עזבה את פולין ועברה לפריז כדי להגשים את חלומה וללמוד פיזיקה וכימיה בסורבון. כעבור שנים היא היתה לאישה הראשונה שזכתה בפרס נובל, ושינתה לעד את פני המדע. אבל מה היה קורה אילו הבחירה שלה היתה אחרת? מה היה קורה אילו נשארה בפולין ונישאה בגיל עשרים וארבע לקזימיר זורבסקי, בלי ללמוד בסורבון ובלי לגלות את הרדיום? מה היה קורה אילו במקום ללמוד מדע בפריז ולפגוש את פייר קירי היתה בוחרת בחיי משפחה בלוויית חתירה מתמדת לידע – בפולין הרוסית שבה הוטלו מגבלות על לימודי נשים? ג'יליאן קנטור שוזרת בשני צירי זמן מקבילים את סיפורה האמיתי של מארי קירי עם סיפורה הבדיוני של מריה זורבסקה ועוסקת בשאלות של אהבה נכזבת והגשמה עצמית, נאמנות וזהות, ג'נדר ואמהות, מעמד ופרסום, למדנות וידע.

השורה התחתונה: בקרוב הסרט בכיכובה של גווינת פאלטרו – מבחנות מסתובבות


מימד מדוע – איך להציל את היקום בלי ממש לנסות – ג'ון קיוזיק
הוצאת הכורסא / מאנגלית: תומר בן אהרון

לפיניאס ט' פוג, היורש בן השתים-עשרה של תאגיד פוג-בולוס לשערי על־חלל ושעועית אפויה, יש כל מה שילד מהמאה ה-31 יכול לבקש. הכול חוץ מהרפתקאות. הוריו, שתמיד נמצאים בחופשה, לא מרשים לו לעזוב את הפנטהאוז, ונותר לו רק לשבת בחדר מלא בגאדג'טים ולשוחח עם חברו היחיד, דובי צעצוע. כשתאונה מצערת שולחת את לולה ריי מהמאה ה-21 אל העתיד, היא מגלה שהעתיד בכלל לא דומה למה שמתואר בסדרה האהובה עליה, מימד Y (אולי חוץ מהרובוט-קטל). אבל אין לה הרבה זמן לחשוב על זה, כי רשות תעבורת הזמן דולקת בעקבותיה והיא חייבת למצוא מסתור בדירה של פיניאס. כדי שלולה תוכל לחזור הביתה, היא ופין יצטרכו לחצות את שביל החלב, לחגוג עם אנשי לטאה, להתחזות לחברי אצולה בין-כוכבית, לשרוד מסיבת תה עם ישות בין-מימדית כול-יכולה ולענות אחת ולתמיד על שאלת הסוף הגורלית.

השורה התחתונה: דאגלס אדמס לצעירים?


מסעותיי עם העברית – רוביק רוזנטל
הוצאת כתר

ספרו האישי ביותר עד כה של הבלשן והסופר רוביק רוזנטל, הוא יומן מסע של אדם שהשפה הייתה לו בית כל חייו. רוזנטל מגלף בלשון רשימות מזוקקות ורוויות הומור, והיא מצידה מציירת את הנופים המתחלפים בחייו שלו – חיים של פרידות והתחלות, שברים ותקוות: הילדות בצל מעשיו הגדולים של דור האבות, חיי הקיבוץ ונטישתם, המשפחה שהתפרקה, האֵבל הלא נגמר על האח שנהרג, המסתורין הגדול של היצירה. סיפוריו משתרגים בסיפורים אחרים, ומסעו שלו צופן את רישומו של דור שלם. פסוקי שיר ומילות סלנג, צירופים עתיקים וחידושים בני רגע מתלכדים בספר הזה לרקמה נושמת אחת.

השורה התחתונה: הזירה של הזירה הלשונית


מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים – ג'ואן גרינברג (חנה גרין)
הוצאת הקיבוץ המאוחד / מאנגלית: יואב הלוי

דבורה בלאו היא נערה מבריקה, המובאת על ידי הוריה לאשפוז במחלקה סגורה בבית חולים פסיכיאטרי. כחולת סכיזופרניה דבורה בוראת לעצמה עולם פנימי מדומיין, כמפלט מהעולם הקשה והתובעני שבחוץ. אלא שעולמה הפנימי המוגן נסדק גם הוא, והמקלט שבנתה כבר לא מספק לה כל הגנה. הספר מלווה את דבורה ואת המטפלת שלה כשהן מפלסות דרך בין שברי העולמות בניסיון לאחות את השברים ולרפא את הכאב. האם השיחות הטיפוליות יובילו את דבורה אל הריפוי המיוחל, או שמא מצבה חסר תוחלת והיא רק תשקע עמוק יותר ותדחה את כל מה שיש לעולם החיצוני להציע לה? הספר מתאר את שגרת החיים של דבורה במחלקה הסגורה; לצד הטיפולים האכזריים מתגלים רגעים מכמירי לב של רוך וקרבה, כשברקע מתוארת דינמיקה משפחתית לא-פשוטה תחת צלו של סב דומיננטי. עולמה הפנימי המדומיין של דבורה – "ממלכת איר" המרהיבה, הסוחפת והמאיימת – מספק זירת התרחשות נוספת. כל העולמות האלה נפגשים בחדר הטיפולים של ד"ר פריד, אקס-טריטוריה שבה הן מתקדמות צעד אחר צעד בהבנתן את המחלה ושורשיה.

השורה התחתונה: הוצאה מחודשת לקלאסיקה שהפכה במרוצת השנים לקריאת חובה, לא רק עבור סטודנטים לפסיכולוגיה


מעט תקווה – אדוארד סנט אובין
הוצאת ספרית פועלים / מאנגלית: דבי אילון

תחילת שנות התשעים. פטריק מלרוז בן 30, נקי מסמים וחסר מטרה. את הסוד הגדול של ילדותו עדיין לא סיפר לאף אחד, והוא מרגיש שאינו יכול לשאת עוד לבדו את האמת הזאת. משהו חייב להשתנות, משהו חייב להשתחרר. מסיבה נוצצת של המעמד העליון הנבוב, שבה מתארחת בין היתר גם הנסיכה מרגרט, מספקת לו הזדמנות לפגוש כמה מכרים ותיקים, להשקיף אחורה על חייו ואולי־אולי לפתוח צוהר להתחלה חדשה. מעט תקווה חותם את השלשה הראשונה של חמשת ספרי פטריק מלרוז, ואת שנותיו של פטריק כאדם צעיר. השילוב של עצב, ייאוש ואימה עם סאטירה חברתית נוקבת ומצחיקה עד דמעות כבר מוכר לנו שני הספרים הקודמים בסדרה, אין דבר וחדשות רעות. הפעם מתבלטים על רקע זה גם כמה רגעים נדירים ומרגשים של קרבה וגילוי לב.

השורה התחתונה: אם קראתם את הספרים הכודמים בסדרה, אתם בוודאי יודעים למה לצפות


מערבה – מוחסין חאמיד
הוצאת כתר / תרגום: ?

כשנדיה וסעיד נפגשים בקורס שיווק בעיר ללא שם ומתאהבים, הם לא שונים מזוגות צעירים אחרים במקומות אחרים. אלא שלא חולף זמן רב ועל עירם עוברים שינויים שאי אפשר להתעלם מהם: הד מטחי כדורים שפעם נשמע רק בשכונות מרוחקות הולך ומתקרב אליהם והעוצר הלילי שמוטל מקשה עליהם להמשיך להיפגש. שמועה מסתורית בדבר מוצא אפשרי מהמצב עושה לה כנפיים, ועליהם לקבל החלטה אף שאין להם יכולת להעריך מה יהיה מחירה. מערבה, ספרו של הסופר הפקיסטני מוחסין חאמיד, עוסק בשבריריות של המציאות כפי שאנו מכירים אותה ובפניה הרבים של חוויית ההגירה והפליטות.

השורה התחתונה: תקופה שבה אנחנו רואים שוב כמה קלה האצבע על ההדק וכמה קשה להיות פליט


מעשיות וסיפורים מיסטיים – לודמילה פטרושבסקיה
הוצאת לוקוס / מרוסית דינה מרקון

שתי אחיות שאוחדו בכישוף נוראי לגוף של אישה אחת נופלות קורבן לצמד נוכלים; משפחה בורחת ליער וממציאה את עצמה מחדש כמשפחת רובינזון קרוזו מודרנית; נשמתה של אישה מתה מתגלגלת בגופהּ של חתולת רחוב ובאה לבקר את משפחתה; אישה בודדה מחרבת בהחלטה של רגע את כל רכושה הדל ומתוך הריק מוצאת אושר ומשמעות בחייה. היעלמויות והופעות, מחלות מסתוריות, מיתות משונות, פעולות על־טבעיות, סיוטים ופיתולי גורל ממלאים את אסופת המעשיות הזאת, מאת אמנית הסיפור לודמילה פטרושבסקיה, המשרטטת בהן דיוקנאות של בני אדם במצבי סף ואף מעבר להם, ברגעי מפגש עם המפחיד והנורא מכול, וגם ברגעי קרבה, תקווה ואהבה.

השורה התחתונה: אם אהבתם את הסיפורים של קלי לינק, בטח תאהבו את אלה של לודמילה פטרושבסקיה


מצבים בפוטנציה – בני ברבש
הוצאת כנרת

נציגי רשויות המדינה עורכים ביקור בביתו של פנסיונר ומתאמים אתו מועד למותו משום שהפך לנטל ונעשה מיותר, שלא לדבר על מקום החניה שמכוניתו תופסת בלב תל אביב. זוג הצופה בסרט מפנטז על אפשרות לאהבה עם שחקניו הראשיים. הייטקיסט מצליח משתוקק להשאיר חותם בתולדות האנושות ומוכן לשלם מיליונים לסופר צללים שיכתוב בשמו יצירת מופת. אלה הן כמה מהדמויות בספר הזה, וכולן חוות את קיומן כמצבים בפוטנציה — כמי שכל החלטה שלו מסמנת את הוויתור על שלל אפשרויות אחרות, אולי טובות יותר מזו שבה בחר. באמצעות הדמויות מנהל ברבש, הנתפס פה כמין קהלת פוסט־מודרני, משא ומתן שנון ונוקב, עם הטרגיות של הבחירה החופשית, אם היא בכלל קיימת.

השורה התחתונה: פוטנציאל לא ממומש?


נהר ארוך בוהק – ליז מור
הוצאת מודן / מאנגלית: אינגה מיכאלי

שתי אחיות, קייסי ומיקי, גדלות באחת השכונות העניות של פילדלפיה. אימן מתה ממנת יתר, אביהן נעלם. קייסי לא הצליחה לברוח מהגורל המשפחתי, היא חיה ברחוב, מכורה לסמים ועובדת בזנות. מיקי רואה אותה מפעם לפעם בסיורים שהיא עורכת במסגרת עבודתה כשוטרת. השתיים לא מדברות כבר שנים, אבל מיקי לא מפסיקה לדאוג לאחותה ולחפש אותה. זה כמה שבועות שקייסי נעדרת מפינת הרחוב הקבועה שלה, ואיש לא מסכים להגיד למיקי לאן היא נעלמה. דאגתה של מיקי גוברת כשבזו אחר זו מתחילות להתגלות גופות של נשים צעירות. כשהיא משתכנעת שהבלשים שחוקרים את שורת הרציחות לא עושים את עבודתם כראוי, מיקי פוצחת בחקירה משלה בניסיון נואש למצוא את אחותה, או את הרוצח שמתמקד בנשים צעירות ועניות.

השורה התחתונה: אנחנו במתח בדיוק כמוכם


ניפגש שוב בשנה הבאה – סופי קאזנס
הוצאת הכורסא / מאנגלית: כנרת היגינס-דוידי

מיני קופר יודעת בוודאות שני דברים – שימי הולדתה, החלים ביום הראשון של השנה, תמיד מסתיימים באסון, ושזה הכול בגלל גבר שמעולם לא פגשה, ששמו קְוִוין המילטון. הכול התחיל כשמיני נולדה קצת אחרי חצות בערב השנה החדשה של 1990. אמהּ היתה בטוחה שתזכה ללדת את התינוקת הראשונה של שנות התשעים ותזכה בפרס גדול, אולם קווין הקדים אותה בדקה אחת גורלית וזכה בפרס. ואם זה לא מספיק, נראה שאמו לקחה את השם שמיני היתה אמורה לקבל. מאז אותו לילה בבית החולים, קווין זוכה בכל המזל הטוב ומיני בכל המזל הרע. כשמיני נתקלת בקווין במקרה במסיבת ערב השנה החדשה ביום הולדתם השלושים, היא לא מופתעת. נדמה שהיזם העסקי החתיך והמקסים באמת נהנה מהכול בזמן שהיא עומדת לאבד את העסק שהקימה ואת ביתה. אבל אם קווין ומיני באמת שייכים לעולמות נפרדים, מדוע דרכיהם מצטלבות פעם אחר פעם? ומדוע כל מפגש מתסכל ביניהם משאיר טעם לעוד?

השורה התחתונה: ומה לגבי זה שיש לה שם של רכב?


נערות – עמליה זיו
הוצאת ספרית פועלים

נערוּת הוא ממואר יוצא דופן המתאר מסע התבגרות אירוטי וספרותי בתל אביב של שנות השמונים. במרכזו עומדת אהבה גדולה ונכזבת לנערה אחרת, אבל הסיפור הזה הוא רק חוט אחד בפקעת של מערכות יחסים והרפתקאות שדרכן המספרת מתוודעת לעצמה, תובעת בעלות על מיניותה וחונכת את עצמה לכתיבה. עמליה זיו מציעה התבוננות רפלקסיבית מרתקת ב״טלנובלה״ של הנעורים. זהו סיפור חניכה שאיננו מציית לשום דפוס מוכר. גיבורתו היא גם אוהב מיוסר וגם הרפתקנית מינית. היא צוללת לסערות הנפש של הנעורים, ויחד עם זאת עסוקה כל העת בחקירה עצמית מדעית כמעט.

השורה התחתונה: על גגות תל אביב


סחורה יקרה מכל – ז'אן-קלוד גרומברג
הוצאת כתר / מצרפתית: עדה פלדור

לפני שנים לא רבות, ביער עבות אחד, חיו להם בדוחק רב חוטב עצים ואשתו. מסביבם התחוללה מלחמה אכזרית וממושכת שזרעה הרס עצום וגזרה עליהם עוני ורעב. הם היו עריריים, לא היו להם ילדים שצריך להאכיל, והחוטב המסכן הודה לאל מדי יום על החסד הזה, בעוד אשתו דווקא התפללה במסתרים לילד. ברכבת הסחורות שחוצה את היער העבות, הורים יהודים צעירים מנסים להרגיע זוג תאומים, בן ובת שזה עתה נולדו. התינוקות רעבים ואין להורים במה להושיע. האב, שמבין לאן מועדות פניה של הרכבת, מחליט לעשות מעשה.

השורה התחתונה: סיפור שמתחיל כמו אגדת עם ונגמר בשואה


ספר השמות האבודים – קריסטין הרמל
הוצאת כורסא / תרגום: ניצה פלד

כשאווה טראוב אברמס, ספרנית על סף פרישה, מבחינה בוקר אחד בעיתון בתמונה של ספר שלא ראתה זה יותר משישים וחמש שנים – ספר השמות האבודים – מבטה קופא. מתברר שחוקרים מצאו את הספר ומתקשים לפענח את החידה הטמונה בו – חידה שרק אווה יודעת את פתרונה. פריז, 1942: אווה נאלצת לברוח מהעיר עם אמה לאחר שאביה נתפס על ידי הנאצים. הן מוצאות מקלט בעיירה הררית קטנה באזור החופשי של צרפת, ואווה מתחילה לזייף תעודות זהות עבור ילדים שמוברחים מעבר לגבול, אל שווייץ הניטרלית. יחד עם זייפן מסמכים מסתורי ויפה תואר בשם רֵמי, אווה מחליטה שהיא חייבת לשמר איכשהו את שמותיהם האמיתיים של הילדים, הצעירים מכדי לזכור מי הם באמת. אך ככל שהמלחמה מתקדמת, עבודת הזיוף נעשית מסוכנת יותר ומעמידה בסכנת חיים את אווה ואת האנשים הקרובים ללבה. וכשבוגד מתגלה בשורות המחתרת, אווה צריכה להחליט אם להציל את חייה שלה או להמשיך להילחם למען הילדים בכל מחיר.

השורה התחתונה: ועכשיו שנמצא ספר השמות האבודים, האם גם השמות עצמם יימצאו?


עולמה הסודי של שופהולית – סופי קינסלה
הוצאת הכורסא / מאנגלית: דנה טל

רבּקה בלומווד גרה בדירה נהדרת בשכונה הכי אופנתית בלונדון. היא מבלה עם אנשי החברה הגבוהה, ויש לה ארון בגדים שמתפקע מפריטי החובה של העונה. יש רק בעיה אחת: היא לא יכולה להרשות לעצמה שום דבר מכל הדברים האלה, בטח שלא עם המשכורת העלובה שהיא מרוויחה מעבודתה המשעממת ככתבת במגזין "לחסוך בחוכמה". לאחרונה התחילה רבקה לקבל מכתבים כועסים מהבנק ונהיה לה קשה יותר ויותר להתעלם מהם. היא מנסה לצמצם בהוצאות, אבל ניסיונות הגמילה רק גורמים לה להוציא יותר. וזה שלוק ברנדון המצליח והזחוח עד להכעיס מופיע בכל מקום שהיא הולכת אליו לא ממש עוזר להפחית לחצים. הדבר היחיד שמנחם אותה הוא לקנות לעצמה עוד משהו. רק עוד משהו אחד קטן. אלא שאז היא נתקלת בסיפור עיתונאי שנוגע ללבה, והכתבה שהיא מפרסמת בעמוד הראשי של העיתון מתחילה שרשרת של אירועים שתשנה את חייה – ואת חייהם של הסובבים אותה – לנצח.

השורה התחתונה: אחרי רצף של ספרי שואה ומלחמה, הנה סוף סוף ספר עם ניחוח מבטיח של אופטימיות מהנה


עמוס שלי – נילי עוז
הוצאת כתר

כשפרחה אהבתם של עמוס עוז ונילי צוקרמן בטיול שבת אחד ליער חולדה, הבטיח עמוס לנילי שיגרום לה לצחוק לפחות פעם ביום במשך כל חייה. על 60 שנות אהבתם וחייהם המשותפים, עד למותו של עמוס בדצמבר 2018 ,סיפרה נילי בסדרת שיחות עם בת דודתה, ענת פטרובר נויברג. משיחות אלו גובש כתב יד זה, שעמד לצאת לאור כאשר הופיע ספרה של גליה עוז, בתם, שכתיבתו נשמרה בסוד משאר בני המשפחה. עמוס שלי נותר על כנו: ספר זיכרונות עדין, מתגעגע וגלוי לב, המשלב אנקדוטות אישיות ומשפחתיות עם תיאור חיי הקיבוץ, עדויות מכלי ראשון על עמוס כסופר בראשית דרכו וכאקטיביסט צעיר, פגישותיו עם מנהיגים ואנשים מכל גוני החברה הישראלית, ובהמשך – מסעותיו עם נילי ברחבי העולם וחייהם בחולדה, ערד ותל אביב

השורה התחתונה: עם קצת מזל, הספר האחרון שייצא בסאגת עמוס עוז ושות'. כלומר, עד הספר שתכתוב השכנה ואחריה החנווני, שלא לדבר על הטייק של הדוור השכונתי והארנבת מהדירה השלישית מימין.


צומיקו והשועל המשועבד – פורתרייט
הוצאת ספרים בעלמא / תרגום: לי עברון

צומיקו הג'ימה היא יתומה שהתחנכה בבית הספר לבנות "מסדר מידורי הקדושה של האורות השמימיים". זהו מקום מנותק מהעולם, שדואג כי המתגוררות בו יעסקו בלימודים ולא בענייני השעה, גם כשאותם עניינים נוגעים להופעתו של גזע חדש: האמראנתים, והם המיתוסים והאגדות שלנו שקרמו עור וגידים. הופעתם משפיעה על האנושות, והניסיונות לכונן שלום עם גזע חזק ולא לגמרי מובן מעוררים קונפליקטים רבים ופחד. כשצומיקו מקבלת לפתע ירושה גדולה מקרובה רחוקה שלא הכירה, היא מגלה שביחד עם האחוזה וההון נמסר לה גם נכס משפחתי עוין ומסויג: רב־משרתים. ארג'נט האמראנתי שירת את משפחת הג'ימה במשך מאות שנים. אם צומיקו לא תחדש את הקשר הרב־דורי איתו הוא ימות. לארג'נט ולצומיקו יש מטרה משותפת: שניהם רוצים בשחרורו של ארג'נט מהשעבוד הארוך. אבל מסתבר שזו משימה סבוכה במיוחד.

השורה התחתונה: באמת שלא הצלחנו להבין מה רצה המשורר


קודוס – רייצ´ל קאסק
הוצאת מודן / תרגום: קטיה בנוביץ

פֵיי, סופרת בריטית, טסה לגרמניה לרגל השתתפותה בפסטיבל סופרים. הרמן, סטודנט שמלווה את אורחי הפסטיבל, משתף אותה במהלך טיול רגלי במחשבותיו בדבר הפירוש המילולי והרחב למילה היוונית 'קוּדוֹס', שמשמשת את המכללה שבה הוא לומד להענקת פרס מגדרי על הצטיינות בלימודים. השיחה הכנה שמתפתחת ביניהם נעה על קו התפר שבין פסיכולוגיה, פילוסופיה ופוליטיקת זהויות, והיא רק אחת מהשיחות האינטימיות והמרתקות שיש לה עם כמה מבאי הכנס – סופרים, מו"לים ועיתונאים – העוסקות במערכות יחסים זוגיות לא מספקות, תהליכי כתיבה ויצירה, המשבר שבו נתון עולם הספרות ופמיניזם. פיי היא מאזינה סבלנית, אינטליגנטית וחדת הבחנה, אבל הסיפור שלה נותר תמיד בצל. רק פה ושם הוא מבצבץ החוצה מבין השורות. היא מצליחה לחשוף את הפערים בין האמת לבין הייצוגים שלה תוך כדי שהספר מתקדם אל עבר שיא מפתיע ומעורר מחשבה.

השורה התחתונה: ספרות שמדברת על עצמה יכולה להיות משעממת בצורה בלתי נסבלת. נקווה שהספר הזה לא נופל לתוך הסטטיסטיקה כמו רבים וטובים שנכתבו לפניו.


קיץ גדול – ג'ניפר ויינר
הוצאת מודן / תרגום: דורית בריל פולק

שש שנים אחרי שדפני ברג עזבה בטריקת דלת, היא נאלצת לחדש את הקשר עם חברתה הטובה לשעבר מימי התיכון, דרו קוואנו. דרו תמיד הייתה הנערה היפהפייה, הזוהרת והעשירה, ודפני הנערה הביישנית והשמנה שחסתה בצילה. תעלול אכזרי של דרו דחף את דפני להתנתק, לפצוח בחיים עצמאיים ולפתח קריירה כמשפיענית רשת למידות גדולות. דפני לא החליפה מילה עם דרו כבר שנים, היא אפילו לא עוקבת אחרי חייה המושלמים ברשתות החברתיות, אז כשדרו מתחננת בפניה שתהיה שושבינה בחתונתה ההולכת וקרבה עם כוכב ריאליטי, דפני נותרת ללא מילים. היא יודעת שהקשר עם דרו טומן בחובו סכנה, אבל העושר, הפרסום וההבטחה לשפע של בחורים חתיכים מפתים אותה והיא נענית להצעה. ואז הכול משתבש.

השורה התחתונה: חתונמי פינת הישרדות


קרובים רחוקים – דניאל גורדיס
הוצאת כתר / מאנגלית: יוסי מילוא

מאז ומתמיד היו יחסי ישראל עם הקהילה היהודית בארה"ב מורכבים ועתירי עליות ומורדות, אך דומה כי בשנים האחרונות הם מצויים בשפל חסר תקדים. הקרע בין הקהילות הולך ומתרחב, הפערים והמחלוקות מתרבים בהתמדה, וקולות רבים, בשני הצדדים, רק מקצינים את עמדותיהם ומתבצרים בהן. פרשנים ומומחים רבים העוסקים בסוגיה מציעים שלל הסברים – האופן שבו ישראל מנהלת את הסכסוך הישראלי־פלסטיני, חוסר הסובלנות של ישראל כלפי זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסיים, הזלזול ביהודים שלא בחרו בישראל כמקום מושבם. מנגד, יש המפנים אצבע מאשימה אל הקהילה היהודית בארה"ב וטוענים כי יהודים אמריקאים רבים מפנים עורף לישראל ולישראליות ומעדיפים להזדהות עם אויביה. האם ייתכן כי כל ההסברים הללו, מספקים ככל שיהיו, רחוקים מן האמת? שהסיבה האמיתית לקרע אינה מדוברת? ששני הצדדים ניצבים על שפת התהום ואינם יודעים מדוע ואיך הגיעו לשם?

השורה התחתונה: למקרה שאתם רוצים להיות מופתעים מהמובן מאליו.


רומן קיץ – אמילי הנרי
הוצאת מודן / מאנגלית: נעה בן פורת

גאס אוורט הוא סופר עטור שבחים שמתמחה בספרות יפה וקודרת. ג'נוארי אנדרוז כותבת רומנים רומנטיים רבי־מכר. המבקרים מהללים אותו בעוד הקוראות מעריצות אותה. הגיבורים שלה חיים באושר ועושר, ואילו הוא הורג את כל הדמויות שלו. בקיצור, הפכים מוחלטים. למעשה, יש להם רק שני דברים במשותף: ראשית, שניהם סובלים ממחסום כתיבה, ושנית, הם עתידים לבלות את הקיץ הקרוב בשכנות. ערב אחד, אחרי ויכוח סוער, גאס וג'נוארי מחליטים לפצוח באתגר שמטרתו לחלץ את שניהם ממחסום הכתיבה שלהם: הם פשוט יחליפו מקומות. גאס יקדיש את הקיץ לכתיבת סיפור שמח עם סוף טוב, ואילו ג'נוארי תחבר רומן אפל ורציני. היא תיקח אותו לטיולים פסטורליים שימלאו אותו השראה חיובית, והוא ייקח אותה לראיין אנשים שניצלו מכת קטלנית. מצוין. כולם מרוויחים ואף אחד לא מתאהב. כן, בטח.

השורה התחתונה: ג'יין אוסטן פוגשת את סטיבן קינג


שירלי טמפל קופצת ככה – סמדר שיר
הוצאת ידיעות ספרים

מסופיה – ליפו של שנות החמישים. אנשים טובים, בולגרים בני בולגרים, אבל מוזרים קצת. כמה לא עשירים – ככה מאושרים. לפפה, אבא שלי, אין שום תואר. הוא פועל פשוט בשוק וזמיר אמיתי, אבל מ"אַבְרֶה טוּ פּוּאֶרְטָה סֵרָדָה" אין פרנסה. אמא שולחת אותי למכולת של אנטון הנוצרי. לי הוא עדיין מוכר קצ'קבל בהקפה. את אמא, הכובסת הכי טובה, לקחו באמבולנס לדונולו. יחד עם אסתריקה, אחותי הגדולה, שנפלה ונחבלה, ואפילו גרגירי הפלפל השחור שסבתא סטלה פיזרה סביב אפה לא הצליחו להעירה. ואני, שריקה, מייד אין ג'באלייה, הועברתי לצפון תל אביב וקיבלתי הורים חדשים. שיכנוזים. מבוגרים. ודוסים. לא מצא חן בעיניהם שאני רוצה להיות זמרת, אפילו שידעתי שדווקא את החלום הזה לעולם לא אוכל להגשים. בגלל השי"ן שלי, שנשמעת כמו סמ"ך. לא כשאני מדברת, רק כשאני שרה. זה מוּלד. ואני אוהבת לשיר. מדי יום ביומו אני מתאמנת בקפיצה בחבל ושרה, "סירלי טמפל קופצת ככה". לקות מעצבנת. מה לא עשיתי כדי להיפטר ממנה. ומה לא אעשה כדי לאתר מישהו ממשפחתי האבודה.

השורה התחתונה: מה


שניהם מתים בסוף – אדם סילברה
הוצאת כנרת / תרגום: דנה טל

שלום, אנחנו מתקשרים מתחזית־מוות. צר לי להודיע לך שמתישהו בעשרים וארבע השעות הקרובות תמצא את מותך בטרם עת. בשם כולנו כאן בתחזית־מוות, אנחנו ממש מצטערים לאבד אותך ומקווים שתנצל כל רגע מהיום הזה. ב־5 בספטמבר, לא הרבה אחרי חצות, תחזית־מוות מתקשרים למתיאו ולרופוס ויש להם חדשות רעות: שניהם עומדים למות היום. מתיאו ורופוס, שמעולם לא נפגשו, מחפשים שותף לצרה לבלות איתו את היום האחרון שלהם. מזל שיש אפליקציה שמיועדת בדיוק לזה. קוראים לה חבר אחרון, ודרכה רופוס ומתיאו עומדים להכיר זה את זה ולצאת להרפתקה גדולה אחת אחרונה — הם מתכוונים לחיות חיים שלמים ביום אחד. שניהם מתים בסוף הוא סיפור מרומם רוח וקורע לב, שמזכיר לנו שאין חיים בלי מוות, אין אהבה בלי אובדן, ושיממה אחת יכולה לשנות את העולם כולו.

השורה התחתונה: מה אתם הייתם עושים אם הייתם יודעים שזו היממה האחרונה שלכם?


שתי חברות והרעלה – אלפרד דובלין
הוצאת פן וידיעות ספרות / מגרמנית: ניצה בן ארי

מה צריך לקרות כדי לגרום לאישה להרעיל את בעלה? אלי ולינק הם זוג צעיר הנשוי שנה. כשאלי מתחברת עם גרטה ומתוודה באוזניה על ההתעללות שהיא סופגת מידי בעלה, השתיים רוקחות עבור אלי תוכנית מילוט. אך משמאמציהן עולים בתוהו, הן מתחילות לשקול פתרון קבע לבעייתה של אלי: שימוש ברעל. שתי חברות והרעלה מבוסס על משפט רצח אמיתי שכבש את הכותרות בברלין ב-1923. אלפרד דבלין, אמן המודרניזם הגרמני, בוחן ברומן את הפסיכולוגיה של הפשע ושאלות בנוגע לאשמה מוסרית ולציפיות חברתיות, הרלוונטיות היום כמו בשנות העשרים של המאה הקודמת.

השורה התחתונה: מוסריות או לא להיות


תיבת הזיכרונות – קתרין יוז
הוצאת מודן / מאנגלית: דורית בריל-פולק

רגע לפני שתחגוג את יום הולדתה המאה, נתקלת ג'ני בידיעה בעיתון על טקס זיכרון שעתיד להתרחש בעיירה ציורית על חוף הים הליגורי שבאיטליה. ג'ני מבינה מייד שתהיה חייבת לנסוע לאיטליה – זה הסיכוי היחיד שלה להשלים עם מה שהחל במלחמה, לפני כמעט שמונים שנה: השנה הייתה 1940 וההפצצות על מנצ'סטר הלכו וגברו. ג'ני, אז נערה חלשה שהחלימה בקושי משיתוק ילדים, נשלחה יחד עם אחיה לואיס לאזור הכפרי, ובני משפחת אוונס מוויילס אימצו אותם לביתם, ובהמשך גם לליבם. אך למרות ההרים הירוקים והמפלים השוצפים מסביב, האידיליה לא נמשכה לאור זמן. כעת ג'ני מוצפת בזיכרונות מהתקופה ההיא. היא מכירה היטב את המשיכה למסעיר ולמרגש, אבל יודעת גם מהו המחיר שמשלמים כשמוותרים על הנוח והבטוח.

השורה התחתונה: הזקנה בת כמעט המאה, שפתחה את העיתון ונעלמה?


וכרגיל, להבהרה המובטחת:
המדור הזה נועד לרכז את מיטב הספרים שהגיעו במהלך החודש האחרון למדפים, ומתן דעה אישית תו|ך הישענות על התקצירים המפורסמים על ידי ההוצאות, על ההיסטוריה ועל חוש הדרמה המפותח מדי (ולעתים חסר הטעם והרגישות) של הכותב כמקור התייחסות. אין בהתייחסויות הללו לרמוז דבר וחצי דבר על איכותם של הספרים הנידונים, ואם מישהו נפגע מהדברים, אנחנו מתנצלים מראש.

וכעת להערה מנהלתית:
בהכנת הרשימה הזו ורשימות רבות אחרות באתר הושקעו שעות רבות של עבודה. כיום האתר מתקיים מתרומות ומפרסומות שנועדו לתמוך בהוצאה הכלכלית של קיומו. אני יודע שאף אחד לא אוהב פרסומות, אבל הן חיוניות להמשך קיומו של האתר, ועל כך אני מתנצל. אם אתם מעוניינים לתמוך באתר ובהמשך קיומו (ואולי גם לגרום לכך שהפרסומות יירדו ממנו ביום מן הימים, ) אתם יכולים לעשות את זה בכמה דרכים . 1- להמשיך להגיע לכאן ולקרוא את מה שיש לי לכתוב. זאת הסיבה העיקרית (אם לא היחידה) שהאתר הזה קיים. אלוהים עדי שאני לא מרוויח ממנו. 2- לשתף את האתר עם כל מי שאתם חושבים שעשוי ליהנות מהתכנים שבו. באמת, אין דבר יותר מדהים שאתם יכולים לעשות מלהגיד למישהו שאתם מכירים שחובב ספרות – “הנה אתר שאתה עשוי ליהנות ממנו”. 3- להשאיר ביקורת חיובית בעמוד הפייסבוק של האתר. הביקורות האלה ממש עוזרות לחשיפה של האתר. 4- אם ממש בא לכם, אתם יכולים , או לפחות . 5- ואם עדיין לא עשיתם את זה, הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו וספרו לנו מה אתם חושבים על הספרים שברשימה.תודה, והמשך קריאה מהנה.

נהנים מהקריאה?

תמכו באתר ועזרו לנו ליצור עוד תכנים מעולים במיוחד עבורכם

אולי תהנו לקרוא גם:

הרשמו לעדכונים

הצטרפו עכשיו ולא תצטרכו להתמודד עוד עם החשש שתפספסו פוסט חשוב! סתם, בבקשה תירשמו. אנחנו מבטיחים לא להציף את תיבת המייל שלכם. אה, וגם תקבלו ספר במתנה!

נהנים מהקריאה?

תמכו באתר ועזרו לנו ליצור עוד תכנים מעולים במיוחד עבורכם

מגזין הספרות "מחסום כתיבה" נותן לכם את הספר "מחשבות סרק של הולך בטל" במתנה

דילוג לתוכן