משוגעת על הבחור

בריג’ט ג’ונס: משוגעת על הבחור

לרכישת הספר באמזון

לרכישת הספר בבוק דיפוזיטורי
buy the book from The Book Depository, free delivery
אחרי שיצא למסע בעקבות בריג'ט ג'ונס ומעלליה לאורך השנים, נאלץ המבקר להודות שהגיל כן קובע, ומה שנחשב לחינני בגיל שלושים יכול להיראות ילדותי כשעוברים את מחסום החמישים.

לפני כמה שבועות החלטתי לצאת למסע בעקבות בריג’ט ג’ונס. זכרתי לה חסד נעורים עוד משנות התשעים העליזות, וכששמעתי שיצא ספר חדש בסדרה, חשבתי לבדוק אם היא עומדת במבחן הזמן. אם לקצר ולקפוץ ישר לסוף, אפשר להגיד שהספרים המקוריים צלחו את המבחן בקלות אבל בריג’ט עצמה לא כל כך. אסביר בהמשך.

הספר השלישי בסדרה, שזכה לשם “ברידג’ט ג’ונס: משוגעת על הבחור”, מוצא את בריג’ט בתחילת שנות החמישים לחייה, וכמה שבריג’ט הייתה רוצה להימנע מכך, גיל 35 כבר לא נראה כל כך באופק. במקום הרווקה הצעירה והמשעשעת שעזבנו בסופו של הספר הקודם, אנחנו פוגשים אותה עכשיו בתחילת גיל העמידה ומטופלת בשני ילדים קטנים. עכשיו, אני לא יודע מה אתכם, אבל אין לי שום בעיה עם זה שהגיבורה כבר לא צעירה כשהייתה. אפילו ההיפך מכך. חשבתי שיהיה מעניין לראות לאן הובילו אותה חייה ומה קורה אתה עשור וחצי אחרי הפעם האחרונה שנפגשנו, אבל אני הייתי מצפה שבריג’ט תתבגר קצת במהלך השנים שחלפו. כנראה שגם הלן פילדינג חשבה כך וניסתה לבגר אותה מעט, אבל במקום לעשות אותה בוגרת יותר, היא הוסיפה פן של עצב לחיים שלה (עוצר כאן כדי להימנע מספויילרים). סליחה, אבל יש הבדל עצום בין עצב לבגרות, וכשבריג’ט ממשיכה לדבר, להתנהג ולחשוב בילדותיות שאפיינה אותה בספרים הקודמים, זה בעיקר מביך. תוסיפו לכל זה את החבורה הבלתי נפרדת שלה, שלמעט מילוי בוטוקס פה ושם נראית כאילו עמדה במקום בשנים שחלפו והפכה לפרודיה של עצמה, ותבינו מה הפריע לי כל כך.

אין מה לעשות, מה שעובד בגיל שלושים לא עובד בגיל חמישים, ומה שעבד בסוף שנות התשעים יכול להיראות בעייתי בעשור השני של המילניום השלישי. בניגוד לגיבורות ספרותיות אחרות שנדמות כחיות בבועה אל-זמנית, בריג’ט מחוברת מאוד לעידן שהיא חיה בו, ואם בשנות התשעים היא התייחסה למוות הטרגי של הנסיכה דיאנה ועל הצורך להתחבר לאינטרנט, גם כאן מנסה פילדינג לדלג קדימה בשנים ולהתייחס לעידן הנוכחי. לא, בניגוד למה שהייתם מצפים בריג’ט לא פותחת בלוג, אבל היא כן מתמכרת לטוויטר והולכת לאיבוד בהודעות סמס ובמיילים קבוצתיים של בית הספר במקום לעבוד על תסריט מושלם על פי מחזה של צ’כוב כפי שהבטיחה לעצמה שתעשה. היא ממשיכה לספור קלוריות ומשקל ומנות אלכוהול ועכשיו גם את כמות העוקבים בטוויטר, אבל בניגוד לספרים הקודמים, משהו כאן מרגיש מאולץ.

אבל לא רק המדידות האובססיביות שלה מרגישות מאולצות. כל הספר הזה חסר את הזרימה הטבעית שאפיינה את קודמיו. ולא, זה לא רק באשמת התרגום הבעייתי, אם כי אתם יכולים להיות בטוחים שהוא לא עוזר. פילדינג הצליחה בעמל רב לאבד את כל החינניות הגמלונית שאפיינה את בריג’ט בספרים הקודמים ונשארה רק עם הגמלוניות, שבאה לידי ביטוי גם בכתיבה שלה עצמה. אבל הדבר הכי גרוע בספר הזה, הוא שבסופו של דבר היא די משעמם. עם כל כמה שהסופרת ניסתה להפוך את חייה של בריג’ט על פיהם ולהוציא אותה ל”הרפתקאות”, או לפחות להכניס אותה למיטה עם גברבר או שניים, אין לסיפור המסגרת בסיס חזק מספיק כדי להחזיק את העלילה ולתמוך בה כשהיא משעממת את הקורא. נכון, יש איזה רגע של חסד או שניים כשהגיבורה מצליחה קצת לרגש, ולו בגלל ההיכרות ארוכת השנים עמה, אבל לא יותר מכך.

לסיכום, זה בטח לא הספר הכי גרוע שקראתי בחיים שלי, אבל כשזה הדבר הכי טוב שאתה יכול להגיד על ספר, זה אומר הכל.

עיבוד כושל לתסריט, סיגריה וחצי, שני עוקבים בטוויטר וגם זה יותר מדי.

בריג’ט ג’ונס: משוגעת על הבחור / הלן פילדינג / הוצאת כנרת, זמורה-ביתן / מאנגלית: ארז אשרוב

הלן פילדינג - בריג'ט ג'ונס: משוגעת על הבחור

נ.ב
מילה קטנה למתרגם:

אאארג

אני אחזור על זה שוב:

אאארג

באמת? לא מצאת דרך טובה יותר לתרגם את זה? כשמשהו לא מסתדר לך אתה הולך בבית ואומר לעצמך “אאארג”? מילא אם זו הייתה הבעיה היחידה בתרגום, ומילא אם זו הייתה מילה זניחה שלא חוזרת עשרות פעמים במהלך הספר. אבל בשלב כלשהו במהלך הקריאה, הדבר היחיד שעבר לי בראש כשראיתי את המילה הזו היה, ובכן, אאארג!!!

קראו גם:
על פרויקט התמיכה בבלוק/ג כבר שמעתם?
ספר נוסף שאדי המאמץ עולים מכתיבתו
אני לא יודע אם זה הספר הכי גרוע שקראתי, אבל הוא בהחלט ברשימה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on google
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email

אולי תאהבו גם:

כתיבת תגובה

לרכישת הספר באמזון

לרכישת הספר בבוק דיפוזיטורי
buy the book from The Book Depository, free delivery

שמרו על קשר

מחסום כתיבה

מחסום כתיבה הוא מצב שבו סופרים, משוררים או כותבים אחרים חשים קושי ליצור ולכתוב. כל כותב נתקל במחסומי כתיבה, אך כאשר המחסום נמשך זמן ארוך, הרי שהוא משמעותי ליצירה, מפריע לה ועלול לפגום בה באופן מכריע. מחסום כתיבה הוא מחסום פנימי, רגשי ולא משהו חיצוני.

Writersblockg.com © 2010-2019 Writer's Block

סגירת תפריט
דילוג לתוכן
מה, לא הצטרפת עדיין למועדון הקריאה שלנו?
זה לוקח רק שנייה, ואנחנו מבטיחים לא להציף את תיבת הדואר שלכם.
It's about time you'll join our book club
It only takes a second and we promise not to spam your inbox
תמכו בבלוג
עזרו לאתר להמשיך ולהתקיים ותהנו מ:
  • מקום של כבוד בגן עדן
  • גישה חופשית לתכני האתר
  • כן, הגישה חופשית גם ללא תרומה
  • תחושה עצומה של סיפוק עצמי
*התמיכה באתר אינה מוגבלת לחברי המערכת ובני משפחותיהם
ההופעה באינדקס החנויות הפרטיות אינה כרוכה בתשלום וכך תישאר לעד.
רשימה זו הוקמה ללא מטרות רווח כשירות לציבור אוהבי הספר.
תמכו ביצירה עצמאית!
תרומה של דולר אחד תוכל לעזור לאתר להמשיך ולהתקיים (כן, פחות ממחיר של כוס קפה)
Support Independent Media
A donation of only one dollar could help the site continue working. yes, less than the price of a coffee mug

עשו טעויות מדהימות ומפוארות

הציטוט השבועי
מתעדכן בכל יום ראשון
מגזין הספרות "מחסום כתיבה" נותן לכם את הספר "מחשבות סרק של הולך בטל" במתנה
אני מאשר/ת קבלת עדכונים במייל מהאתר, לרבות חומר פרסומי. תמיד תוכלו להסיר את עצמכם מרשימת התפוצה דרך קישור הסרה הנמצא בתחתית המייל.
להורדת הספר, מלאו את הפרטים הבאים
אני מאשר/ת קבלת עדכונים במייל מהאתר, לרבות חומר פרסומי. תמיד תוכלו להסיר את עצמכם מרשימת התפוצה דרך קישור הסרה הנמצא בתחתית המייל.
להורדת הספר, מלאו את הפרטים הבאים
מגזין הספרות "מחסום כתיבה" נותן לכם את הספר "מחשבות סרק של הולך בטל" במתנה